دراک

دراک نام کوهي است، تصادفي من در کنارش بزرگ شدم.. اينجا دست‌نوشته‌هاي نامربوطم را مي‌گذارم

پروجکشن

یک بحثي هست توی روانشناسی به اسم «پروجکشن» یعنی اینکه زني، مردي، کسي – حتي روانکاوي مشکل دار- بيايد مسائل حل نشده درونش، عقده‌هاي وجوديش، پيش نويس شخصيتي حل و فصل نشده خودش، ناکامي‌هايش را بردارد بيندازد روي ديگري. ديگري را از آن دريچه ببيند و برايش نسخه بپيچد.

اگر من اين کار را بکنم. ديگري، ديگري نيست خود منم پروجکت شده رفته نشسته روي آن طفلک.

حالا بيايم نسخه هم برايش بپيچم، گيرم بلد هم نباشم به جاي سايکوتراپي «ننه تراپيش» مي‌کنم. نسخه که نه، دستورنامه و الگوريتم رفتاري برايش صادر مي‌کنم. به کجا خواهمش برد؟

اين روزها انگار مد شده است. در روزمره مان در دوستان و همکارانمان، در آشنايان و خويشانمان، اين مد شده است. از آن بدتر، در دنياي مجازيمان هم مد شده. اين نسخه پيچيدن ها، اين حکم صادر کردن ها، نصيحت ها.

باورمان شده است که باورمان را بايد نسخه بپيچيم، به نام تجربه، به نام درست تر ديدن، به نام پيرهن بيشتر پاره کردن بايد جارش بزنيم، حکمش کنيم. بي آنکه يک آن به آن بينديشيم که فضا و پيچيدگي شخصيتي طرف چقدر است و کجاست، بي آنکه در نظر بگيريم کجا حريم آدمهاست، کجا تصميم گيري با خود آدمهاست. اصلا بي آنکه ببينيم اين حکم و دستور چقدر مائيم چقدر خود ما در آن نهفته است، مشکلاتمان، مسائل حل و فصل نشده وجوديمان، ناکامي‌هايمان.

تنها شايد کافيست به روانکاو و مشاوري کار درست و پدر مادر دار اگر مي‌شناسيم آدرسش دهيم، اگر هم نمي‌شناسيم بگذار به همدلي يا حتي همزباني بسنده کنيم، دوست ماست! بيش از اين گيج و گرفتارش نسازيم.

۱ دیدگاه»

  شیرین wrote @

شما روانکاو و مشاوري کار درست و پدر مادر دار مي‌شناسيد به من معرفیش کنید؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! من هنوز دنبالش می کردم ها…


پاسخی بگذارید

